HISTORIA CYPRESS HILL
Historie Cypress Hill
Cypress Hill nebyli nikdy typickou rapovou kapelou. Vždy po sobě zanechali stopu originality, zvuk a perspektivu, která zůstane navždy unikátní a zvukově zřetelná. Jejich hudba se vždy týkala reálného života, stejně tak jejich otevřeného smýšlení a eklektických hudebních vlivů.
Pocházejí z malé čtvrti Jižní brány Los Angeles, drsné a pokleslé komunity co by kamenem dohodil od hotelu Watts, vyrostli B-Real (Louis Freese) a Sen Dog (Senen Reyes) stejně jako mnoho teenagerů v LA ve spolu těsně souvisejícím prostředí hip hopové kultury a gangsterských aktivit. Časté party, kde se provozoval break dance byly saozřejmostí, z domů se ozývaly rapové skladby vysílané na vlnách legendárního rapového AM rádia KDAY a v show Uncle Jam's Army. Když jsi nebyl v nějakém gangu, tak se mohlo lehce stát, že přijdeš k úrazu. K životu na ulici jsou potřeba rychlé ruce a silná reputace.

B-Real, jehož otec a starší bratr byli veteráni pouličního života, vklouznul do gangbangingu a hádek o drogy jako ryba do vody. Působil v gangu nazvaném Neighborhood Family a dlouho žil bláznivý život.
"Všechno jsem to viděl," vypráví znovu podrobněji B-Real spolupracovníkovi Vibe magazínu a Los Angeles Times Cheo Hodari Cokerovi. "Když jsem byl mylý, tak jsme se každou chvíli stěhovali, protože táta nechtěl, aby někdo věděl příliš dlouho, kde žijeme. Vždycky byl namočenej v činnosti nějakýho gangu, ale nikdy nám o tom nechtěl říct. Dvanáctkrát ho střelili... a přežil. Většina rodiny se věnovala gangbangingu, takže vklouznout do toho bylo pro mě snadné."
Sen Dog ví, že vyrůstal v gangsterském prostředí, ale většinou byl čistý. Byl hráčem fotbalu a v hlavě nosil jen hudbu.
Díky vzájemnému přátelství s DJ Juliem G (nyní známá osobnost rádia Los Angeles) se B-Real a Sen seznámili s Lawrencem Muggerudem alias Muggsem - nově přistěhovaným z Queensu v New Yorku a vrženým do života v LA. Tento bílý hoch vyrostl v New Yorku obklopený těmi nejlepšími hip hopovými nápady konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let. Byl svědkem zrození této kultury a důkazy měl z první ruky díky pařbám, na kterých se objevovali hip hopoví pionýři jako Kool DJ Herz a Afrika Bambaataa.
Muggs se DJingu naučil z první ruky a tak po přestěhování na západní pobřeží v prebubertálním věku získal velmi rychle silnou reputaci a stal se jedním z nejlepších DJs ve městě. Vzápětí se stal mixmasterem v rádiu KDAY, ve vlivné partě, kde působili budoucí výteční muzikanti jako Bobcat, DJ Pooh a legendární Dr. Dre. Produkoval nahrávky rapové skupiny 7A3, jejíž byl součástí - skupina vydala album a malý rapový hit Drums Of Steel koncem osmdesátých let na labelu Geffen Records.
Během té doby přišel Muggs s nápadem, že by mohli s B-Realem a Senem založit hip hopovou kapelu, která by se tématicky dotýkala života na Cypress Avenue, kde kdysi Sen bydlel. Mělo jít o kombinaci funku, latinsko-amerických rytmů s atmosférou mexickoamerické pouliční kultury.

"Jednoho dne přišel Muggs s tím, že by pro mě měl práci," vzpomíná Sen v dalším rozhovoru s Cokerem. "Měl nějaký nápad a chtěl sehnat B-Reala. Jezdili jsme celé dny po okolí a vyptávali se na každém rohu 'Neviděl jsi B-Reala?' a když jsme ho konečně našli, tak jsme mu řekli 'Měl by ses s námi vrátit a začít rapovat v týhle skupině'."
B se tenkrát věnoval prodeji drog a gangbangingu a nechtěl se toho vzdát, dal raději přednost rychlým penězům vydělaným na ulici. Bylo mu jedno, že Senův mladší bratr Mellow Man Ace zabodoval v roce 1990 se svým latino albem Mentirosa.
"Moje matka mě přemlouvala, abych do toho šel dřív, než se někomu povede mě zabít. Poukazovala na to, že mé bratry a otce střelili několikrát, sice přežili, ale já bych to pokoušet neměl," vzpomíná B-Real. "Tenkrát jsem jí drze odpověděl 'Tak prostě neměli takový štěstí jako já.'"
Jenže brzy jeho štěstí vypršelo. Když utíkal od jednoho dealera, který na něj vytáhl pistoli, byl střelen do zad - kulka ráže .22 prošla plícemi. B o tom obšírně vypráví ve skladbě Lick A Shot z desky Black Sunday.
Muggs a Sen byli mezi prvními lidmi, které B v nemocnici Martina Luthera Kinga po probuzení spatřil.
"Když jsem ležel na nosítku a dusil jsem se vlastní krví přišel ke mě mezi prvními Sen... Nikdy nezapomenete něco takového," vzpomíná B-Real. "Sen a Muggs mi zachránili život, protože věřili v můj talent a dali mi smysl života."
Zbytek je hip hopová historie.

Poměrně brzy, v roce 1991, kapela nahrála a vydala svůj eponymní debut, který se rychle vyšvihl na první místa hitparád a záhy získal dvě platinové desky. Soubor se stal zanedlouho velmi populární díky potencionálním hitovkám jako jsou How I Could Just Kill A Man, Hand On The Pump nebo Latin Lingo, úžasnému funky soundu, dunivému hlasu Sena v refrénech a B-Realovu citu pro vyprávění gangterských historek, stejně jako díky nekompromisnímu postoji v otázce legalizace marihuany. Netrvalo dlouho a skupina se stala kromě undergroundových posluchačů atraktivní také pro posluchače alternativní hudby, i pro mainstreamové posluchače.
Během turné s Beastie Boys, kteří byli vlastně první kapelou, která se vydala na pole rap 'n' rollu, k jejich desce Check Your Head, Cypress našli poslední dílek skládanky, kterým byl Eric Bobo.
Syn legendárního hudebníka Wilieho Boba - Eric Bobo - hraje profesionálně již od 5 let a v 16 vedl starou kapelu svého otce. Díky turné Beastie Boys se stal perkusionistou u Cypress Hill - kapely, kterou nejčastěji poslouchal v CD přehrávači.
"Byl jsem fandou Cypress Hill dlouho před tím, než jsme se seznámili," vypráví Bobo. "Trávili jsme spolu mimo pódium více času než s Beasties."
Cypress Hill prorazili do světa se singlem Insane In The Brain. Inovativní video režírované Joshem Taftem (koncipované jako živé vystoupení s fanoušky v mosh pitu) se stalo téměř okamžitě hitem na MTV a ukázala Cypress jako kapelu, která spojuje hardcore gangsterský rap a tvrdou rockovou hudbu.

Rockový prvek z videa se záhy promítnul i do image kapely. Během vystoupení Cypress se stále častěji objevoval prvek známý dosud pouze z hardcoreových koncertů - mosh pit - a to i přesto, že jejich muzika byl pravý a nefalšovaný hardcore rap. Díky strašidelným obrazy na obalech desek se spolu s B-Realovo tajemným, pronikavým a někdy paranoidním hlasovým projevem a všudypřítomnou temnou atmosférou z toho všeho utvořila aura, která Cypress úplně pohltila. Brzy si získali reputaci jako nejlepší živě hrající hip hopová kapela, jako jedni z mála začali pracovat s živými nástroji a dokázali vyprodat kteroukoliv halu.
"Trefili jsme se lidem do vkusu" říká Sen Dog. "Kdyby jsme zůstali jenom rapovou kapelou, těžko říct, jestli by jsme zde stále byli. Začali jsme s rapovýma kotlema, takže že je úplně přirozené, že se začal přitvrzovat náš zvuk. Zjistili jsme, že posluchači jsou už tak dost rozvařený z Muggsovo muziky, takže jsme trochu přiložili pod kotel.
Bobo strávil roky 1993 a 1994 na turné s Beasties i Cypress zároveň. Plnohodnotným členem Cypress Hill se stal po vydání III (Temples of Boom). Brzy se dostavil úspěch v podobě zlaté a platinové desky a Sen opustil kapelu. Neustálé koncertování, náhlé zbohatnutí a znovu nalezená sláva způsobila odklon od jádra souboru - už to nebyli ti samí kluci, kteří se poflakovali po Firestone Boulevard.
"Takovýma sračkama jsme si neprošli už dlouho," vysvětluje Sen Dog. "Chtěl jsem udělat něco svýho." Část problému tkvěla v tom, že Sen působil v kapele jako Bobby Byrd u Jamese Browna, který je zde zosobněn B-Realem - zpíval jen v refrénech. Jen v několika skladbách - například v Latin Lingo - měl možnost odrecitovat celý verš. Chtěl se právem rozvíjet jako vokalista a muzikant.

Sen založil vlastní rockovou kapelu SX-10 a B-Real, Muggs a Bobo pokračovali dále pod názvem Cypress Hill jen ve třech. Čas odloučení jim prospěl a v roce 1997 se Sen do kapely vrátil a natočili společně IV - kouzlo, které chybělo na Unreleased & Revamped (EP) se vrátilo v plné síle.
"Prošli jsme si temným obdobím, které nebylo dobré pro kapelu, ale bylo dobré pro naše přátelství," říká Sen Dog. "Známe se spustu let a bohatství nemůže zlomit tyhle pouta. Bobo a B-Real neustali ve své práci a když jsem se vrátil od své kapely, tak se ke mě ve studiu chovali úplně jinak. Kdyby jsme nebyli tak dobří přátelé, tak by jsme tímhle obdobím těžko prošli bez úhony.
Přátelství a živé vystupování je příčinou toho, proč se kapela rozhodla zůstat pohormadě i přes všechny rozpory uvnitř. V době kdy Cypress začínali se spousta tehdy populárních souborů - mezi nimi například Brand Nubian, Main Source, House of Pain a dokonce i Public Enemy - rozpadla kvůli neshodám s některou z osobností uvnitř kapely.
"Pořád rádi společně tvoříme muziku," vysvětluje Bobo. "Máme argumenty jako každá jiná kapela. Zažili jsme spolu všechno dobrý i špatný. Prožili jsme si odchody a příchody. Když to dáš všechno dohromady - Cypress Hill je pro nás hodně důležitá část života a dělat, jako že to pro nás nic neznamená prostě nemůžeme a ani nechceme. Až to přestane bejt sranda, tak prostě skončíme. Budeme kamarádi a bráchové až do konce."